Necenzurujeme.cz

Ministrův nesouhlas klientům krachlých cestovek peníze nevrátí

Každá cestovní kancelář musí být ze zákona pojištěna. Klient má sice možnost si ověřit, zda je cestovka pojištěna, nedozví se však, je-li pojistka uhrazena a tedy skutečně platná.

Současná zákonná úprava sice stanoví cestovním kancelářím povinnost pojistit se proti úpadku, výši pojistného limitu ale určuje jen obecně a konkrétní částka tak záleží prakticky jen na rozhodnutí cestovní kanceláře. V praxi se pak stává, že tento limit nemusí být dostatečný a za neuskutečněný zájezd pak mohou poškození dostat zpět jen část peněz.

Nejasnost zákona a jeho dvojí výklad se projevil například v souvislosti s krachem SK Majestic Travel. Ministerstvo k rozhodnutí o vydání koncese CK požaduje uzavřenou pojistnou smlouvu, která garantuje, že bude cestovka pojištěna proti úpadku. Praxe je ale taková, že resort povolení vydává na základě smlouvy, jež ještě není účinná, pokud není pojistka uhrazena. Smlouva se aktivuje až po vydání koncese zaplacením pojistného. To vysvětluje, proč cestovka může začít podnikat, i když by neměla. A v případě jejího krachu má pak klient smůlu.

Klienti cestovek, kteří o situaci vědí, začínají volit samostatné připojištění u pojišťoven, které toto pojištění s ohledem na situaci zavedly. Jsou to například Invia ve spolupráci s AXA Assistance, Generali a Uniqa. Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský v rozhovoru pro Rádio Impuls prohlásil: „My naprosto nesouhlasíme s tím, aby si klient uzavíral ještě nějaké další komerční připojištění, že kdyby náhodou zkrachovala cestovní kancelář, takže by mu to krylo to komerční pojištění.“

Pan ministr sice nesouhlasí, ale nemá co mluvit do trhu a do svobodného rozhodnutí občanů. Ministr dosud nepředložil žádnou rozumnou konkrétní variantu řešení situace, jen hovoří o novele zákona bez toho, aby seznámil veřejnost s její konkrétní podobou. Tvrdí, že by novela mohla začít platit od ledna 2013, přitom Vládě ji má předložit k projednání až letos v prosinci. To tu novelu poslanci schválí a prezident podepíše o Vánocích? A klienti cestovek mají do té doby žít ve strachu, že jim při krachu cestovky v zahraničí zabaví zavazadla a skončí pod mostem?

Je lhostejné, s čím pan ministr nesouhlasí. První pojišťovny s ohledem na situaci zavedly produktovou novinku – pojištění rizika, že neodjedete na zájezd pro krach cestovky. Pokud se zájezd neuskuteční, dostanou poškození zpět peníze do 14 dnů. Nemusí tak čekat měsíce na odškodnění z pojistky zkrachovalé cestovky. Ministrův nesouhlas s připojištěním klientů jim v případě krachu cestovky peníze nevrátí, komerční připojištění však ano. První pojišťovny na situaci zareagovaly pružně, ministerstvo a Vláda mají však jako vždy dost času. Lidé si tak raději připlatí u komerčních subjektů, protože jim Vláda není schopna garantovat to, co by ze zákona měla.

Štítky článku:

prestiž 1: 61,93 přečteno 1 658×

0 Hodnotit článek 140

Sdílejte článek na dalších sociálních sítích

Ministrův nesouhlas klientům krachlých cestovek peníze nevrátí

(Článek už je starý. Interní diskuse k němu byly uzavřeny.)

Žádné komentáře

V interní diskusi je 0 příspěvků || Diskutovat

Facebook diskuse